Het kabinet wil het stelsel van autobelastingen eenvoudiger maken, onder andere door het aantal bijtellingspercentages te verminderen. De veranderingen moeten ook zorgen voor stabiele belastinginkomsten en een efficiëntere bijdrage aan een gezonder milieu.

Beleid autobelastingen van 2017 tot 2020

In hoofdlijnen:

  • Verlaging van de aanschafbelasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 12%.
  • Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor alle personenvoertuigen.
  • Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto’s.
  • Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van 4 naar 2.
  • Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22.
  • Versterking van de fiscale stimulering van volelektrische auto’s.
  • Vermindering van de fiscale stimulering van plug-in hybridevoertuigen.
Bijtelling % leaseauto’s vanaf 2016 tot en met 2020
Jaar 0 gram/km 1-50 gram/km 51-106 gram/km > 106 gram/km
2016 4% 15% 21% 25%
2017 4% 17% 22% 22%
2018 4% 19% 22% 22%
2019 4% 22% 22% 22%
2020 4% 22% 22% 22%

Bijtelling-% per jaar, afhankelijk van uitstoot auto in gram per km.

Bijtelling vanaf 2017

Voor een nieuwe auto met een CO2-uitstoot van 106 gr/km of meer gaat het algemene bijtellingspercentage van 22 gelden. Daarnaast moet de auto:

  • in het kalenderjaar 2017 voor het eerst in gebruik zijn genomen, en
  • in 2017 voor het eerst te naam gesteld zijn in het kentekenregister.

Voor oudere auto’s verandert er niets in de bijtelling. Zo blijft voor auto’s die voor het eerst in 2015 onder de bijtelling vallen het regime 2015 gelden.